Specialized Partner Chamber of Deputies, |
- DATE: Monday 27 May 2024; 9.00 - 17.00
- VENUE: Chamber of Deputies, Parliament of the Czech Republic, Malostranské náměstí 7, Prague 1
- LANGUAGE: Czech
- PARTICIPATION: Participation is limited to the professional community and is by invitation only. If you are interested in participating, please register online. Your application will be considered and you will be informed in due course about the possibility to participate.
- CONFERENCE PROGRAMME
- CONFERENCE CONCLUSIONS
- PANELIST AUDIO RECORDINGS
- CONTRIBUTIONS
- PHOTOGALLERY
- RELATED TERMS
- CONFERENCE I/2023
- ONLINE REGISTRATION was closed
- ONLINE STREAM - The conference was broadcasted online and the recording is available also in the video archive of the Chamber of Deputies.
Under the Auspices of the Chairman of the Committee on Security, Chamber of Deputies, Parliament of the Czech Republic
The conference is organized under the auspices of the Chairman of the Committee on Security of the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic, Dr. Pavel Žáček, PhD. |
AIM OF THE CONFERENCE
MAIN TOPICS
Bezpečnost a odolnost kritické infrastruktury | Bezpečnost dopravní infrastruktury a mobilita | Bezpečnostní hrozby, rizika a trendy | Bezpečnostní politika | Boj proti terorismu a hybridním hrozbám | Civilní ochrana | Ekonomická bezpečnost | Financování a věcné zdroje | Integrace prvků bezpečnostního systému | Koncepční a systematický přístup k zajištění bezpečnosti | Koordinace prvků bezpečnostního systému ČR | Kritická informační infrastruktura a kybernetická bezpečnost | Krizové řízení | Odolnost (Resilience) | Ochrana hranic, nelegální migrace a pašování | Ochrana měkkých cílů | Prevence a připravenost | Přírodní a průmyslové katastrofy | Spolupráce se soukromým sektorem | Strategické a operativní plánování | Systém velení a řízení | Věda a výzkum, vývoj, inovace | Vnitřní bezpečnost státu | Výchova a vzdělávání | Zpravodajské služby
HOMELAND SECURITY AND RESILIENCE II.
Cíl pokračování konference - integrace, optimalizace a zefektivnění bezpečnostního systému ČR
Konference bude rozdělena do těchto čtyř tematických panelů:
9.00 - 10.45 PANEL 1: Komplexní přístup k bezpečnosti České republiky včetně financování
moderuje: | PhDr. Pavel ŽÁČEK, Ph.D. – předseda výboru pro bezpečnost PS PČR |
panelisté: |
Tomáš POJAR, MA – poradce pro národní bezpečnost |
Mgr. Radek KAŇA – náměstek ministra vnitra | |
PhDr. Jan JIREŠ, Ph.D. – vrchní ředitel Sekce obranné politiky a strategie Ministerstva obrany | |
Tomáš VRBÍK – náměstek ministra dopravy; presentation | |
Ondřej PROFANT – náměstek ministra pro legislativu | |
10.45 - 11.00 | Coffee break |
téma: hlavní pilíře bezpečnostního systému státu; integrace a spolupráce bezpečnostních sil; dostupnost informací ve státních registrech; kompatibilita sdílených informací a komunikace napříč složkami (odstranění resortismu); zajištění mobility (nejen pro vlastní složky, ale také pro úkoly Host Nation Support); stabilní financování jako nutný předpoklad bezpečnosti; efektivní využívání finančních prostředků a jejich alokace
11.00 - 12.45 PANEL 2: Aktuální problémy při posilování bezpečnosti České republiky
moderuje: | PhDr. Pavel ŽÁČEK, Ph.D. – předseda výboru pro bezpečnost PS PČR |
panelisté: | genpor. Mgr. Martin VONDRÁŠEK – policejní prezident Policie ČR; presentation |
genpor. Ing. Vladimír VLČEK, Ph.D., MBA – generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR; presentation | |
genpor. Ing. Karel ŘEHKA – náčelník Generálního štábu AČR | |
Ing. Pavel ŠVAGR, CSc. – předseda Správy státních hmotných rezerv; presentation | |
Ing. Tomáš KREJČÍ – náměstek ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost | |
12.45 - 13.15 | Přestávka na oběd |
téma: spolupráce ozbrojených a bezpečnostních složek; jednotný komunikační standard; integrace bezpečnostních složek; spolupráce s civilním sektorem; role mezinárodní spolupráce v oblasti vnitřní bezpečnosti státu
13.15 - 15.00 PANEL 3: Informační bezpečnost a pokročilé technologie
moderuje: | PhDr. Pavel ŽÁČEK, Ph.D. – předseda výboru pro bezpečnost PS PČR |
panelisté: | Mgr. Pavel FISCHER – předseda výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost Senátu PČR |
genmjr. Michal KOUDELKA – ředitel Bezpečnostní informační služby | |
genpor. Ing. Jan BEROUN – ředitel Vojenského zpravodajství | |
Mgr. Jan ČUŘÍN – ředitel Národního bezpečnostního úřadu; presentation | |
plk. gšt. doc. Mgr. Ing. Libor KUTĚJ, Ph.D. – ředitel Ústavu zpravodajských studií | |
15.00 - 15.15 | Coffee break |
téma: informační bezpečnost; vývoj kybernetických hrozeb; ochrana kritické informační infrastruktury; implementace přelomových technologií a inovací; boj proti šíření dezinformací a nepřátelské propagandy; mezinárodní sdílení informací pro zvýšení bezpečnosti
15.15 - 17.00 PANEL 4: Bezpečnostní incidenty: Jsme připraveni na moderní hrozby?
moderuje: | PhDr. Pavel ŽÁČEK, Ph.D. – předseda výboru pro bezpečnost PS PČR |
panelisté: | plk. Mgr. Radek NEZBEDA – náměstek ředitele NCOZ pro podporu výkonu; presentation |
brig. gen. v.v. Mgr. David DLOUHÝ, Ph.D. – rektor Policejní akademie ČR; presentation | |
brig. gen. Miroslav HOFÍREK, M.S. – ředitel Ředitelství speciálních sil Ministerstva obrany | |
17.00 | Zakončení konference |
téma: krizové řízení při bezpečnostním incidentu většího rozsahu; zkušenosti a krizové plánování; osvědčené postupy pro krizové řízení, reakci na bezpečnostní incidenty a obnovu; nejnovější trendy v oblasti hrozeb; analýza známých incidentů a modelování nových hrozeb
Tento panel si klade za cíl prodiskutovat klíčové otázky týkající se propojování a spolupráce aktérů vnitřní a vnější bezpečnosti ve vztahu k druhu a rozsahu hrozeb. Cílem je nahlédnout problémy z různé perspektivy a hledat synergická řešení, která zvýší odolnosti země a jednotlivých institucí vůči všem typům hrozeb. Úspěšná bezpečnostní strategie vyžaduje úzkou spolupráci mezi všemi relevantními aktéry, jakými jsou Integrovaný záchranný systém, bezpečnostní sbory, zpravodajské služby, armádní složky a civilní orgány. Důležitým tématem budou otázky efektivní koordinace, komunikace, sdílení informací a spolupráce mezi bezpečnostními složkami i dalšími státními orgány.
#3 Informační bezpečnost a pokročilé technologie
Třetí panel bude zaměřen na téma informační bezpečnosti a implementace pokročilých technologií v rámci bezpečnostního systému České republiky. Jedním z pilířů bezpečnosti státu je nezbytné penzum informací. Jejich získávání, ukládání, zpracování, analýza a ochrana. Záměrem je představit cesty, jak posílit odolnost kritické infrastruktury, chránit citlivé informace a zajistit kontinuitu fungování státních institucí v případech mimořádných událostí. Jakým způsobem čelit šíření dezinformací a nepřátelské propagandy zaměřené na rozklad ústavního zřízení a demokratických institucí. Dále se chceme věnovat implementaci pokročilých technologií, jakými jsou umělá inteligence, které nám pomohou lépe identifikovat a odrazit kybernetické útoky, chránit data, bojovat proti kriminalitě a terorismu, posílit celkovou bezpečnost.
#4 Bezpečnostní incidenty: Jsme připraveni na moderní hrozby?
Posledním z klíčových témat konference jsou otázka, nakolik jsou státní orgány ČR v kontextu zahraniční spolupráce (NATO, EU) připravené čelit bezpečnostním incidentům většího rozsahu. Kybernetické útoky na kritickou infrastrukturu, teroristické útoky státních i nestátních aktérů, průmyslové nehody, přírodní katastrofy, nebo masivní vlivové a informační působení, jenom namátkou. I přes nemožnost prezentovat režimové podrobnosti, považujeme za nutné informovat veřejnost o existenci robustních plánů a kapacit pro zvládání bezpečnostních incidentů.
RELATED TERMS
Bezpečnost státu je založena na principu zajištění bezpečnosti jednotlivce, komunity a zabezpečení funkce společnosti, k jehož úspěšnému uplatnění je nezbytné zajistit funkčnost dotčených orgánů státní správy a samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob a rozvíjení procesů a nástrojů, které slouží k posilování bezpečnosti a ochrany obyvatelstva.
Vnitřní bezpečnost státu je stav maximální míry eliminace hrozeb ohrožujících stát a jeho zájmy zevnitř. Jde o souhrn vnitřních bezpečnostních podmínek, legislativních norem a opatření, kterými stát zajišťuje demokracii, ekonomickou prosperitu a bezpečnost občanů, a kterými rovněž stanoví a prosazuje normy morálky a společenského vědomí. Stát musí být k eliminaci stávajících i potenciálních vnitřních hrozeb efektivně vybaven a ochoten.
Vnější bezpečnost státu je stav maximální míry eliminace hrozeb ohrožujících stát a jeho zájmy zvnějšku. Hrozby mohou být vojenské nebo ekonomické povahy, mohou mít charakter migrační vlny apod. Jde také o souhrn mezinárodněpolitických, ekonomických a vojenských vztahů státu s okolními státy a koalicemi, jejichž prostřednictvím prosazuje své státní zájmy. Hranice mezi vnitřní a vnější bezpečností může být neostrá a může docházet i k prolínání dopadů jednotlivých bezpečnostních opatření. Nelze tedy často jednoznačně tvrdit, že se konkrétní ohrožení či aktivity vztahují jen k jednomu z rozměrů bezpečnosti.
Odolnost státu – schopnost odolat a rychle se zotavit z úmyslných útoků, nehod, přírodních katastrof i nekonvenčních stresů, otřesů a hrozeb pro naši ekonomiku a demokratický systém. Součástí odolnosti státu je řada cílů a úkolů v oblastech kritické infrastruktury, dodavatelských řetězců a kybernetického prostoru. V praxi jde především o:
- Adaptaci na měnící se životní a bezpečnostní podmínky
- Odolnost vůči systémovým narušením
- Zajištění rychlé obnovy
- Individuální připravenost
Fungující bezpečnostní systém je nutné vytvářet a udržovat jako systém komplexní, který zajišťuje propojenost roviny politické, zákonodárné, vojenské, zajišťování vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatel, roviny hospodářské a finanční, stejně jako např. sociální atd.
Základní funkcí bezpečnostního systému je plánování, řízení, koordinace a vyhodnocování činností jednotlivých prvků při zajišťování bezpečnosti státu. Systém musí adekvátně a operativně reagovat na hrozby a rizika a musí být schopen koncepčně a dlouhodobě reagovat na měnící se bezpečnostní prostředí.
Bezpečnostní systém ČR tvoří vzájemně propojené prvky zákonodárné, výkonné a soudní moci, prvky územní samosprávy, ale i právnické a fyzické osoby, nesoucí svůj díl odpovědnosti za zajištění bezpečnosti ČR.
Prvky bezpečnostního systému ČR vytvářejí hierarchickou strukturu, jsou centrálně řízeny a koordinovány, případně na jednotlivých úrovních působí samostatně v rozsahu své působnosti. Bezpečnostní systém ČR je možné strukturovat následovně:
- Ústřední prvky – Prezident, Parlament, Vláda, Bezpečnostní radu státu a její pracovní orgány, ústřední správní úřady
- Ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, zpravodajské služby, záchranné sbory, havarijní služby
- Územní prvky – Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a jejich pracovní orgány krizového řízení, právnické a fyzické osoby
PARTICIPATION AND REGISTRATION
Participation is limited to the professional community and is by invitation only. Your applications will be considered and you will be informed in due course about the possibility to participate.Informace budou doplňovány průběžně.